Podľa prieskumov Gallup je v regióne Strednej a východnej Európy relatívne nelichotivá situácia v angažovanosti zamestnancov.
Iba 11% zamestnancov je angažovaných, 63% je neangažovaných a 26% je aktívne neangažovaných.
Táto situácia je zapríčinená hlavne systémom riadenia vytvoreným pred viac ako 100 rokmi.
Pôvodne slúžil na riadenie ľudí vykonávajúcich jednoduché, manuálne a rutinné úkony v stabilnom ekonomickom – trhovom prostredí. Ľudia boli v tom čase živými súčasťami strojov.
Systém bol postavený na byrokratickom, formálnom prístupe direktívnych nadriadených a vzájomnej izolácii zamestnancov.
Z ľudských schopností sa vyžadovala iba disciplína a pracovitosť. Tento systém riadenia, s menšími obmenami – hlavne v oblasti riadenia výkonnosti – je vo väčšine organizácií používaný dodnes.
Doba sa zmenila. Namiesto stabilného prostredia žijeme v dobe zmien, ktoré narastajú geometrickým radom.
Globalizácia, rozšírenie a rozvoj internetu priniesli hyper-konkurenciu doteraz nebývalých rozmerov.
Na zmenenú situáciu je potrebné reagovať neustálymi inováciami, flexibilitou a adaptabilitou.
Inovácie a zmeny v organizáciách, ktoré prichádzajú zhora nadol budú, alebo už sú pomalé a musia byť nahradené inováciami a zmenami iniciovanými na všetkých úrovniach organizácie. To vyžaduje iný druh ľudských schopností, ktrými sú iniciatíva, kreativita a angažovanosť.
Disciplína, pracovitosť a intelekt sú schopnosti, ktoré je možné kúpiť a zaplatiť za ne formou mzdy.
Iniciatíva, kreativita a „passion“ sa nedajú kúpiť a ani nariadiť, či vyžadovať. Tieto schopnosti vznikajú na základe vnútornej motivácie ľudí.
Vnútorne motivovaní ľudia odvádzajú kvalitnejšiu prácu, majú vyššiu produktivitu, sú zodpovední, lepšie riešia problémy a sú lojálnejší organizácii a svojmu lídrovi.
Nevyhnutným predpokladom vnútornej motivácie ľudí je vytvorenie vhodného pracovného prostredia, ktoré obsahuje štyri prvky:
Prieskumy opakovane prinášajú dôkazy, že vnútorne motivovaní ľudia dosahujú o 30% vyššiu výkonnosť.
Takýto rozdiel je významný a preto sme vytvorili program, ktorý poskytuje praktické návody, ako sa stať lídrom, ktorý dokáže vytvoriť pracovné prostredie vhodné pre vnútornú motiváciu zamestnancov.
Témy programu
- História a súčasnosť riadenia ľudí
- Motivácia a potreby ľudí
- Rôzne prístupy manažmentu a dopady na výkonnosť
- Tvorba pracovného prostredia
ZMYSEL
- Od popisu pozície k uvedomeniu si poslania
- Očakávania a záväzky
- Kontext organizácie a komunikácia
- Vízia, poslanie, hodnoty
- Sociálny kontext
SAMOSTATNOSŤ
- Zodpovednosť
- Hranice samostatnosti
- Ciele a spoluúčasť
- SMART ciele a zmena
- Porady k vyššej výkonnosti
ROZVOJ
- Pozitívna spätná väzba
- Silné stránky zamestnancov a ich využitie
- Negatívna spätná väzba a motivácia
- Vzájomný rozvoj zamestnancov
- Flexibilita a inovácie
- Hodnotiaci rozhovor
VZŤAHY A SPOLUPRÁCA
- Práca nie je súťaž
- Spoločenský kapitál
- Porozumenie a súdržnosť
- Medzi útvarová spolupráca
- Hodnoty manažmentu
Program obsahuje praktické cvičenia a workshopy, ako aj video prípadové štúdie s následným vyhodnotením pozorovaných prvkov.
Odporúčaný rozsah úvodného školenia je dva dni.